Wednesday

ABC


Been to hell!

I can show you the devil!

Down you fell
Can't hold yourself together
Soul to sell
Down here you live forever
Welcome to a world where dreams become nightmares



Aku mula menyanyi diikuti siulan sendiri. Terpacak 90 darjah sebentar merenung keliling botol kaca. Terperangkap. Penat terpacak dengan sebgitu, aku beralih kepada struktur 180 darjah. Teringin memaki hamun, tapi sedar diri bodoh terpekik sendiri. Dari dalam botol, aku lihat rakyat-rakyat jelata berpimpin tangan berjalan bersiar. Semua berpaut pada masing-masing. Itu cara mereka bersiar-siar di petang hari apa? Otak aku sudah tidak dapat terima dunia baru ini.

Ligat jugak otak aku berfikir bagaimana mahu loloskan diri. Yang ada di dalam botol kaca ini hanya sebatang pen marker dan satu voice recorder. Untuk aku menulis. Memang malang, berjuta sial menyental orang buta huruf seperti aku. Mula-mula aku melukis, melakar di dinding botol kaca. Menonjolkan karya seni yang memang luntur dan tandus harapan untuk sampaikan mesej. Rakyat jelata di sini tidak paham lukisan yang berbunyi selamatkan aku.

Maka, aku perlu menulis. Tiada guru atau tutor di dalam ini untuk ajar aku. Hanya pen marker dan voice recorder itu. Aku rogol-rogol voice recorder itu, dan satu suara aku dengar. Aku dengar teliti. Itu arahan untuk aku mula menulis. Lima jam aku mendengar. Hasilnya? Ini berjaya aku tulis di dinding botol kaca.

Keluarkan aku dari dunia botol kaca. Aku buta di dalam ini. Dengan berjaya tulis ini, aku celik menjadi rakyat jelata sebagaimana kamu semua.





16 comments:

Zulfikar Hazri said...

kena pakai 3d glases baru nampak tmbul lukisan ni... UUuUuUuuuUUuuu

dochi said...

aplikasikan entry ini utk dunia sebenar .
sama je kan ?
terperangkap dlm dunia sendiri .
penulisan ajar kita jadi normal .
tak gitu ?

ZORA said...

nice.....

penjajah minda said...

jodoh?

adan said...

membaca entri seolah aku bercakap untuk diri sendiri..

ABU said...

dalam botol :)

CassiaSiamea said...

nah!!
keluarlah dari dunia buta
buta huruf
buta yg lebih malang dari buta yg sebenar..

aQimie Ceplos said...

adakah ini dot dot dot dalam botol?? hahaah.. kiding ;)

entry kau sgt berseni la babe,,
nice sampai aku nk join meneran taik :)

Amiey White said...

terbaik .

Nurul Jannah said...

very nice :D

syafiq mohamad said...

jujur :)

Nurarnida Sabrina said...

zulfikar - pakai lah. blh aku pinjam jugak nnti .hihihi

dochi - aplikasi shj utk mn situasi yg blh di aplikasikan. ikut imaginasi msing2

penjajah minda - jodoh? kosong.

adan - aku brckp untuk diri sndri jugak.

abu - nak dduk dlm botol ke? hihi

cassia - kdg2 ada juga baiknya tk kuar

syfiq - aku tipu sikit nih.haha

zora, amiey, jannah, - trimas

hazaikazulkafli said...

hermmmmmmmmmm...otak berlegar legar..

MATAHARI said...

carikan putera, yang tangannya mampu meretakkan botol tanpa melukai kamu, dan membawa kamu terbang bercanda bersamanya,.

Nurarnida Sabrina said...

hazaika- berlegar lah lagi tinggi

matahari - akan jumpa?

Lucifer said...

jawapannya untuk jumpa itu terletak pada tangan kamu.